Przyłóżmy się do tego jak została
pochwycona Twoja uwaga „jak wywierać wpływ”. Tytuł
lub nagłówek jest ogłoszeniem
reklamowym dla Twoich pomysłów. Przyciąga i zatrzymuje uwagę. Na
moment, który wystarczy, żeby zacząć proces „trzymania uwagi”
do następnego słowa, zdania. Co Cię zainteresowało? Ciężko
powiedzieć czy było to „wywieranie wpływu”, a może słowo
„jak”, które jest wg marketingowców słowem „cud”. Istnieje
kilka takich słów i udowodniono, że zwiększają zwracanie uwagi.
Następnym zjawiskiem, które tu pomogło jest wasza ciekawość .
Jest bardzo silnym zjawiskiem, często decydującym za nas. Spróbuj
sobie przypomnieć czy kiedykolwiek zrobiłeś coś dziwnego tylko,
żeby zaspokoić ciekawość. Można ją włączyć na wiele sposobów
np. „jak”, „dlaczego”, „tajne”, „niespotykane”. To
włącza ciekawość na tyle, żeby mieć Twoja uwagę tak długo, iż
można rozpocząć proces „zatrzymywania” uwagi. Wcześniej
wspominaliśmy o mówieniu o Tobie, również w tym przypadku
zadziałało, złapano Twoją uwagę. Temat interesuje bardzo dużą
ilość ludzi, odwołanie do wyobrażeń o Tobie, przyzwoitości.
Dużo, a nawet większość ludzi uważa się za takich, więc Ty
chyba nie jesteś wyjątkiem. W NLP nazywa się to „pacingiem
obrazu siebie”. Również trochę pochlebstw daje bardzo dobre
rezultaty. Jako osoba inteligentna zgodzisz się ze mną, tak? Kiedy
słyszymy lub czytamy o sobie, automatycznie zwracamy na ten fragment
więcej uwagi.
Zróbmy pewne ćwiczenie:
Poprośmy jakąś osobę, żeby
napisała na kartce co o nas myśli, po czym niech zamknie kartkę
tak, abyśmy nie mogli tego odczytać. Połóżmy kartkę przed sobą
i sprawdźmy jak ciężko byłoby nam tego nie przeczytać. Zauważ
jak dużo wysiłku włożymy, żeby o tym nie myśleć.
Bardzo często popełniany przez ludzi
w prezentacjach handlowych błędem jest zaczynanie od zachwalania
produktów lub usług, osobach, które go sprzedają. Mówienie i
zachwalanie siebie też nie jest dobre. Może to zaboleć, ale wcale
nie obchodzisz przyszłego klienta Ty i Twój produkt. Mówmy mu o
wszystkim co dotyczy jego samego. Powiedz co Ty lub Twoje usługi
możecie zrobić dla niego dobrego, jak jesteście dla niego
korzystni, w ten sposób poświęci Ci uwagę. Cały czas musisz ją
podtrzymywać. Masy mądrych i mocnych argumentów nie przekonują
adresata ponieważ do niego ni docierają. Poświęcał uwagę czemuś
innemu i po prostu nie słuchał kiedy mu te argumenty przedstawiano.
Następny odcinek Poradnik nlp już jutro.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz